top of page
חיפוש
  • giladnewman

איך להיות פחות ביקורתי ושיפוטי ב-3 שלבים פשוטים


כולנו נוטים להיות ביקורתיים ושיפוטיים בצורה כזאת או אחרת. מבקרים "חריפים" הם לרוב אנשים מוכשרים, אינטליגנטים ופרודוקטיביים. עם זאת הקו הדק בין להעביר ביקורת לבין שיפוטיות הוא קו דק מאוד שמאוד קל לחצות אותו.


"אני רק מנסה לעזור לו." "רק כך הוא ילמד", "אם הוא עושה טעות, חשוב לתקן אותו." ויש עוד אלפי משפטים שאנשים אומרים כשהם מסבירים מדוע הם מבקרים אחרים – כלומר נותנים "ביקורת בונה".


אין ספק שחשוב להעיר את תשומת הלב של קולגות ושל חברים בעבודה כך שעבודתם תהיה יעילה יותר, מקצועית יותר ונכונה. עם זאת, איך עושים את זה ככה שהצד השני לא יראה בהערות שלנו כביקורת שיפוטית אלא כמחווה מקצועית וחברית?





שלב ראשון: מיקום, מיקום, מיקום


כבר אמרו חכמינו: כל המלבין פני חבריו ברבים - אין לו חלק לעולם הבא. (מסכת אבות, פרק ג', משנה י"א)

האם הביקורת שלכם מועברת אל מול אנשים אחרים? האם זה חלק מפגישה עם לקוחות, או מנהלים בכירים? זכרו, יש מקום וזמן לכל דבר.


העברת ביקורת אל מול אנשים לרוב מעמידה את מקבל הביקורת בסיטואציה לא פשוטה. ניתן לראות זאת בכל תוכנית ריאלטי של טבחים, או של מעצבים - אפילו שהמשתתפים מכירית את הפורמט ויודעים שיש שופטים, לא כל כך קל למתמודדים לקבל ביקורת - אפילו משופטים בכירים - במיוחד כשזה משודר בטלויזיה לכל העולם.


כולנו רוצים להקרין כלפי חוץ את המקצועיות שלנו, את היכולת שלנו להעביר מסרים מורכבים בצורה פשוטה וברורה, להיות ״מקובלים״ ולקבל חיזוק מאחרים שהמחשבות שלנו והמקצועיות שלנו היא נכונה ומוסכמת.


שלב ראשון בכיצד להיות פחות ביקורתי ושיפוטי - זהו את הסיטואציה ופעלו בהתאם.

אם יש אנשים מסביב, כתבו את הביקורת/הערה על דף נייר ולאחר הפגישה/אירוע, פנו אל הצד השני באופן אישי ורק אם השלב השני קיים, תוכלו גם לדבר עם אותו אדם.. בכל מקרה, עצם שינוי המיקום, כבר הורדתם המון מהלחץ.


שלב שני: האם הצד השני יכול ומוכן להקשיב לכם?


'אל תמתחו ביקורות, על תתלוננו ואל תאשימו.' ( דייל קארנגי, כיצד לרכוש ידידים והשפעה)

אל תמתחו ביקורת , אל תתלוננו ואל תאשימו הוא העיקרון הראשון מתוך 30 עקרונות יחסי האנוש של דייל קארנגי, בספרו כיצד לרכוש ידידים והשפעה. ספר זה, שנכתב לפני 86 שנים הנו עדיין ברשימת רבי המכר הבינלאומיים אפילו כיום.

כל שאר העקרונות חיוביים: היו מאזינים טובים; תנו הערכה כנה ואמיתית; גרמו לאדם האחר להרגיש חשוב; ונסו בכנות לראות דברים מנקודת המבט של האדם האחר והרשימה עוד ארוכה. מעניין לציין שהעיקרון היחיד שאומר "אל תעשה", הוא במקרה גם הראשון.


כשחושבים על זה קצת יותר לעומק, אם אתם מפרים את העיקרון הראשון: לא למתוח ביקורת, לא להאשים ולא להתלונן, הרבה יותר קשה להשפיע באופן חיובי על האחרים. עקרון זה חשוב ביותר בבניית מערכות יחסים חזקות ומתמשכות.


בכדי שהצד השני ירצה לשמוע את הביקורת שלכם ולהקשיב לכם, אתם חייבים להיות אנשים חיובים ובעלי השפעה חיובית על הסביבה שלכם. לשם כך עליכם להיות מאזינים טובים וקשובים (הנה 8 שלבים כיצד להפוך למאזין פעיל) ולגרום לצד השני להרגיש חשוב.


ברגע שנעשה את הדברים האלה - נוכל ליצור אמון. רק כאשר יש אמון בין אנשים, הם יהיו פתוחים לשמוע ביקורת מאדם שאמון עליהם. אז אנחנו צריכים לבקש רשות לתת את ההערה שלנו ורק אם נתן רשות, נוכל להציג מה לדעתנו אותו אדם צריך לעשות.



שלב שלישי ואחרון: האם הביקורת שלכם כנה ואמיתית?


עצרו. קחו נשימה עמוקה. הכניסו את האויר לריאות. החזיקו את האויר בריאות לכמה רגעים - והוציאו. שוב פעם, קחו אויר, החזיקו את האויר לכמה רגעים והוציאו.

האם אתם עדיין חייבים להגיד את מה שרציתם להעיר? האם הצד השני באמת התכוון למה שהוא אמר?


לעיתים, אנו כה עסוקים בלהט הרגע שאנחנו שוכחים לנשום. לקחת את הדקה הזאת ולרדת לעומק הדעת של הצד השני או לרדת לסוף דעתנו ולמה שאנחנו רוצים להגיד.

האם ההערה שלנו והביקורת שלנו באמת אמיתית? האם היא יכולה לשפר או להרע את המצב?

האם הצד השני באמת יהנה ויקבל ערך ממה שיש לנו להגיד?


קחו דקה, תנשמו וכתבו את מה שעל לבכם על דף. לאחר מכן, קראו זאת שוב. האם מה שאתם רוצים להגיד הגיוני? האם המטרה תושג? האם הצד השני יראה בהערה שלכם כפידבק חיובי ורצון שלכם לעזור לו או שמה הוא יפגע וירגיש שאתם שיפוטיים?


העבודה העצמית והאינטראקציה עם אחרים הינה אחת מהאתגרים האנושים והבין אישיים הגדולים ביותר של האנושות. דייל קארנגי זיהה זאת לפני כ 100 שנים והתחיל ללמד ולכתוב על הנושא. ספריו, שנמכרים בכל העולם הובילו ליצרת תנועה שלמה של פיתוח אישי ופיתוח בין-אישי וכיום ישנם מרצים, מנחים ואנשי מקצוע בתחום רבים וטובים מאוד.

עם זאת, העבודה העצמית נשארה והיננה מאתגרת. אנחנו בדייל קארנגי רואים את השינויים שקורים בקרב התלמידים שלנו ויכולים להבטיח לכם רק דבר אחד: התמדה, השקעה וסבלנות, תחת ההכשרות הנכונות תמיד מובילים לשינוי חיובי.


השאלה החשובה כעת הנה - האם יש בכם את הרצון לשינוי?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.



880 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page