top of page
חיפוש
  • giladnewman

9 טעויות בדיבור מול קהל וכיצד להימנע מהן


דיבור מול קהל נחשב לפחד מספר אחד בעולם – הרבה לפני מוות (מקום 7). לאורך הזמן אנחנו מפרסמים טיפים וכלים להצליח לדבר מול קהל. הפעם, כמה המלצות – מה לא לעשות.


1. להקשיב להרצאות של מומחים ולחשוב שרק בזכות כמה טיפים אוכל לדבר מול קהל בהצלחה.

על מנת לדבר מול קהל בצורה מוצלחת צריך גם את הגישה הנכונה וגם מיומנויות – לא מפתחים זאת על ידי הקשבה למרצה אחר מדהים ככל שיהיה. לא למדנו ללכת, לשחות ולרכב על אופניים על ידי הקשבה למרצים או קריאה של ספרים. טוב להקשיב ולהבין שמשם נוכל להפיק ולהכיר רק כמה כלים.


מה לעשות? לעבור הכשרות מתאימות, להתאמן.


2. לחשוב שרק בגלל שאין לי פחד בדיבור מול קהל, אני גם פרזנטור מוצלח.

הפחד מספר אחד בעולם הוא פחד דיבור מול קהל. אבל יש כאלה שאין להם את החשש הזה או התגברו עליו. עצם זה שאני לא חושש (בד"כ), לא אומר שאני יודע להעביר את המסר נכון, להתחבר לקהל, לסחוף אותו ולהשפיע. אלו שני דברים שונים.


מה לעשות? למצוא את התכנים, הנושאים ודרך ההעברה שיתחברו לקהל (זה משתנה כל פעם).


3. לחשוב שבגלל שאני מדבר כיום בצורה מוצלחת מול קהל – גם מחר אצליח.

כולנו מכירים כמה מהחברות המצליחות בעולם בעבר, נוקיה, קודאק למשל שהובילו בבטחה את השוק ונעלמו מהמפה. לא לעולם חוסן, מי שיצליח הוא זה שכל הזמן ישפר את היכולות שלו. הספורטאים הטובים ביותר בעולם הם אלה שמתאמנים כל יום, תחת ליווי של מאמנים מעולים – כך גם בכל מיומנות.


מה לעשות? להתאמן, לעבור הכשרות, להיות מכוונים, להיות צנועים.


4. לחשוב על עצמי

כשאני עומד מול קהל ומרוכז בעצמי, בכמה אני נפלא או בשאלות "מה יגידו עליי?" "איך אני נראה?" וכו' – אני לא מחובר לקהל – כשאני לא מחובר לקהל – הקהל מתנתק ולא מקשיב.


מה לעשות? להיות ממוקדים בקהל!


5. להתאמן רק עם חברים או עמיתים ולקבל פידבק מהם. אנחנו חייבים להתאמן על דיבור מול קהל, לעתים חברים, בני משפחה ועמיתים יהיו הקהל שלנו. חשוב לקלוט את התגובות שלהם, כי יש לכך ערך רב לגבי החיבור שלי עם הקהל, אך לעתים ההערות והצעות מה לשנות יגיעו ממקום לא מקצועי ועשויות גם לגרום ליותר נזק מאשר תועלת. מה לעשות? לקבל ביקורת מאנשים שאנחנו סומכים על הדעה שלהם. לא רק אלה שיגידו עלינו דברים נחמדים, אלה שיכולים לכוון אותנו למה שאנחנו צריכים לעשות.


6. לא להתאמן - הדוברים הטובים בעולם, הם טובים, כי הם כל הזמן מתאמנים. הספורטאים הוטבים ביותר בעולם הם הכי טובים, לא רק בגלל הכשרון, אלא בגלל שהם משקיעים שעות על גבי שעות באימון. רוב האנשים משקיעים את רוב הזמן בבנייה של הפרזנטציה ורק זמן קצר באימון.


מה לעשות? להשקיע את רוב הזמן באימון לפרזנטציה ביחס לזמן שאנחנו בונים את הפרזנטציה.


7. ללמוד בעל פה את ההרצאה – יש כמה בעיות כשאנחנו לומדים הרצאה מילה במילה בעל פה:

  • אם אנחנו נתקעים – אנחנו צריכים בראש לחזור לתחילת ההרצאה ולעבור קדימה עד שנמצא את המקום שבו איבדנו את הדרך. מוריד לנו את הבטחון

  • לעתים נשמע מדוקלם, מונוטוני ומשעמם

  • דורש הרבה מאוד זמן הכנה

  • לעתים יהיה מנותק מהקהל בהקשר ויהיה קשה לנו ליצור שיח או חיבור רלבנטי לקהל שלנו.

מה לעשות: ליצור מבנה מסודר להרצאה ולמלא את הנקודות המשמעותיות. לדעת מהם 2-3 מסרים הכי משמעותיים שחשוב לנו להעביר לקהל ולוודא שאנחנו מצליחים לומר אותם בברור. אפשר גם להכין כרטיסיות עם הנקודות המשמעותיות רשומות ולוודא שאנחנו מחברים את התוכן שלנו לקהל שלנו.

8. לפחד לצפות בצילומי וידאו שלנו כדוברים – כן, לעתים קשה לנו לצפות בהקלטות שלנו. אנחנו הרי המבקרים הכי גדולים של עצמנו. לעתים זה מביך אותנו. הנקודה היא שאם אנחנו לא מסוגלים לצפות בעצמנו, איזו זכות יש לנו לבקש מאחרים לצפות בנו?


מה לעשות? לצפות בהקלטות קצרות שלנו כדוברים. לעשות רשימה מאוזנתחייבת להיות מאוזנת של הדברים שלא אהבנו בעצמנו ומולם הדברים שעשינו טוב. לבחור דבר אחד בלבד לשיפור ולהתמקד בו בהקלטה נוספת של 2-3 דקות. כך שוב ושוב. מהר מאוד נראה שיפור.


9. לעבור הכשרות לא אפקטיביות

חשוב לעבור הכשרות, האנשים המצליחים בעולם, הם אלה שכל הזמן שואפים להשתפר. יש הרבה קורסים והכשרות ומאמנים – חשוב לבחור את התכנית שבאמת תתן את הערך הנכון. הבעיה עם הכשרות לא טובות, לעתים הן מוציאות לנו את הרוח מהמפרשים, או גורמות לנו לאבד אמון בהכשרות.


מה לעשות? לעבור הכשרות שמבטיחות מקסימום התנסות. סרטונים על איך לדבר מול קהל וספרים יש אין סוף. תרגול ואימון זה סיפור אחר.


אלה כמה נקודות – שאם נמנע מהן, הסיכוי שלנו להצליח להעביר הרצאה מוצלחת הוא הרבה יותר גבוה.







----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.

245 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page