top of page
חיפוש

ביקורות, תלונות, האשמות ושיימינג – המגיפה של המדיה החברתית


ביקורת מקיפה את החיים שלנו בכל מקום. כיום גם המדיה החברתית הפכה למקור בלתי נדלה לביקורות, שיימינג, האשמות ותלונות. מדוע זה כל כך חמור ומסוכן?

ביקורות, תלונות והאשמות הן דרך להסיר מעצמנו כל אחריות. הכל נזרק לעברו של האדם או הארגון אחר. וזה קל מאוד. לא צריך להקדיש הרבה מחשבה כדי לזרוק מלים שאחר כך קשה להחזיר חזרה.


בואו נבחן את המשמעות של כל אחת מהמלים הללו.


ברב המכר המפורסם שלו "כיצד לרכוש ידידים והשפעה", דייל קארנגי יצר 30 עקרונות יחסי אנוש שעוזרים לנו לחזק קשרים עם אנשים, להשיג שיתוף פעולה מרצון ולהניע ולהשפיע.


העיקרון הראשון היה "אל תמתחו ביקורת, אל תתלוננו ואל תאשימו". עקרון זה מלמד אותנו להיות אדיבים ומתחשבים כאשר בוחנים את רגשותיהם של אנשים אחרים. המשמעות היא שאנחנו צריכים להראות כבוד כדי לקבל כבוד – להתייחס לאחרים בדרך שאנחנו רוצים שיתייחסו אלינו. עיקרון זה מעודד ראש פתוח כאשר מדברים עם אנשים אחרים.

אל תמתחו ביקורת על אדם על כך שיש לו דעה שונה מכם, כי הדעה של כולם חשובה ללא קשר אם אתם מסכימים ב- 100 אחוזים או לא. אם תדלגו ישר לביקורת, לעולם לא תשיגו שום דבר. התגובה הטבעית הנפוצה ביותר עבור מישהו שמבקרים אותו היא לשתוק ולהירתע מהמשך השיחה איתכם. זה חשוב במיוחד במקום העבודה כאשר מנסים ליישב סכסוך או מחלוקת. פתרון סכסוכים לא קורה על-ידי ביקורת על חברי הצוות האחרים שלכם.

"למה עשית את זה ככה?" - התגובה כמעט תמיד תהיה מגננה או הסרת אחריות.


אל תאשימו את העמיתים שלכם בעבודה או החברים שלכם על כך שעשיתם משהו שאתם לא מאמינים שהיה נכון. אולי יש סיבה לכך שהוא או היא החליטו לעשות דברים בדרך זו. ואתם לא תדעו את זה אלא אם כן אתם תיגשו לחבר שלכם עם ראש פתוח ורגוע. כאשר אתם מאשימים את מעשיו של אדם אחר מבלי לדעת את הנסיבות המלאות של פעולה זו התנהגות לא בוגרת וקצרת רואי.

"אתה תמיד עושה את זה." – זו מיד קריאה לריב וסכסוך.


אל תתלוננו על החלטה שהתקבלה או על בעיה שיש לכם. במקום זאת תמצאו דרך פעילה לפתור את הבעיה. שאלו את עצמכם מה הכי גרוע שיכול לקרות, ואז חפשו פתרון. מישהו פעם אמר ששאננות היא האויב של הקידמה. כאשר אתם מתלוננים על העבודה שלכם או על משהו שקרה לכם אתם מונעים מעצמכם מלפתור את הבעיה וזה יביא הרבה מבטים מוטרדים מהחברים שלכם. אנשים לא רוצים לשמוע אתכם מתלוננים על משהו שקרה בעבר, הם רוצים לשמוע איך או מה עשיתם כדי לפתור את זה.

" עובד X כזה גרוע, הוא תמיד מאחר ולכן אני לא מצליח לעשות את התפקיד שלי כמו שצריך." - אנשים שמתלוננים כל הזמן מרחיקים מעצמם אנשים או מקיפים עצמם באנשים שליליים דומים בעלי כח הרסני לארגון.


שיימינג הינה תופעה שתופסת תאוצה. שילוב קטלני של ביקורת, האשמה ותלונה שכל מטרתה היא שלילית (הכוונה כבר נמצאת בשם). הדבר הגרוע בשיימינג היא שהמטרה היחידה היא לגרום לאדם השני לאבד את הכבוד שלו, מבלי יכולת אמיתית להגיב. אין שום כוונה לעזור לאדם או הארגון להשתפר ולתקן את הדרכים, אלא רק לדרוס את אותו. בסביבה חברתית, זה הכלי הנורא מכל, שלוקח אדם רגיל והופך אותו לתובע, שופט והתליין.


"המקום הזה פשוט גרוע, אל תתקרבו! היינו שם וזה מה שקרה לנו..." לכאורה תמים, רק שקיבלנו רק צד אחד של הסיפור, ממקרה אחד ואין לנו את היכולת לקבל את התמונה המלאה. המטרה כאן היא לעודד אנשים נוספים להגיב על המקרה הזה ולתת דעתם על המקרה הזה – כאילו הוא מקרה מיצג. גם אם יש אמת בפרסום, עצם העובדה שהמטרה היא רק להרוס שם של אדם או ארגון (במסווה של עזרה לציבור), התוצאה הרסנית.


יישמו את העקרון של "אל תמתחו ביקורת, אל תתלוננו ואל תאשימו" ואפשר להוסיף – אל תעשו שיימינג – כשהגישה שלכם תהיה חיובית יותר, תמצאו דרכים טובות יותר לעזור למי שנמצא מולכם. בסביבת העבודה מהר מאוד תראו שתהיה לכם תחושה טובה יותר, התפוקה תעלה ויהיו לכם יחסי עבודה טובים יותר עם עמיתיכם בעבודה.

54 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page