אחד הטיפים ששמופיעים הרבה בתוצאות של גוגל כיצד להתגבר על הפחד בדיבור מול קהל או כדי להתחיל את הפרזנטציה ממקום חיובי הוא: "ספרו בדיחה."
הטיפ הזה מצטרף לטיפים נוספים כמו:
התמקדו בנקודה מעל ראשי המשתתפים או ב-2 פנים ידידותיות.
דמיינו שהקהל שלכם לבוש רק בתחתונים.
תרשמו כמה נקודות על היד כדי שתזכרו אותן.
תלכו על הבמה כדי ליצר אנרגיה.
הבעיה היא עם הטיפים הללו וטיפים נוספים הם שהם מתרכזים בכם כדוברים.
בדייל קארנגי אנחנו מלמדים בדיוק את ההפך: "אל תתמקדו בעצמכם כדוברים אלא בקהל." כשאנחנו מתרכזים בקהל, ממוקדים בו ובמסר שהוא צריך לקבל, הפחד נעלם. המטרה המרכזית כשאנו עומדים מול קהל היא להעביר לו מסר, לתת לו ערך. כשאנחנו מרוכזים בעצמנו והקהל בעצמו (מחכה לקבל ערך) – אין חיבור. לכן המיקוד בקהל כל כך קריטי.
אז לספר בדיחה או לא לספר בדיחה? זו השאלה.
אם הבדיחה נועדה בשביל הדובר, כדי לגרום לו להרגיש יותר בנוח ולהתחיל ברגל ימין ולרכוש בטחון, או כדי לשבור את הקרח– אז לא. כי אז הדובר מרוכז בעצמו במקום בקהל ומפספס את מטרת הפרזנטציה.
אם הבדיחה נועדה לקהל – אז צריכה להיות סיבה כיצד הבדיחה משרתת את המסר שלו ועוזרת לקהל להבין את המסר טוב יותר. אם הבדיחה עוזרת, אז אפשר. בדיוק כמו שהמצגת היא כלי עזר, כך גם הבדיחה היא כלי עזר.
מדי פעם אני מספר בדיחות בהרצאות, אך תמיד יש בהן מסר שמחובר לתוכן של ההרצאה. .
עוד כמה נקודות חשובות:
1. אתם מרצים, לא קומיקאים – לא באתם לספר בדיחות.
2. דעו לספר את הבדיחה. אם אתם לא יודעים לספר אותה – אל תנסו אותו בפעם הראשונה מול קהל.
3. תתאמנו הרבה על סיפור הבדיחה וכיצד לחבר אותה לתוכן של ההרצאה.
4. תבדקו מול קהלים שונים לראות שהיא באמת עובדת.
5. להיזהר מאוד מבדיחות שעלולות לפגוע במישהו – רק השבוע הקומיקאי כריס רוק חטף סטירה באוסקר, כי סיפר בדיחה פוגענית. לעתים אלה שלא מגיבים נפגעים יותר (הם לא יספרו לנו, אבל האמון נשבר והם לא ירצו לעבוד איתנו ולא נבין למה). הייתי פעם בהרצאה שהמרצה סיפר בדיחה קלילה, אך שוביניסטית. הוא לא ידע, אבל הוא איבד את האמון של הקהל הנשי, שבסיום ההרצאה רק דיברו על כמה הבדיחה פוגענית - ובצדק.
מעבר לכך, אפשר לשלב הומור על הדרך, להיות בעלי גישה חיובית – שמתחברת לקהל.
תמיד תזכרו:
אם תהיו ממוקדים בקהל, לא תצטרכו בדיחות כדי לשבור את הקרח, הקרח כבר ימס בקלות בלעדיהן.
________________________________________________
נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.
Comments