top of page
חיפוש
  • giladnewman

חבקו את המפלצת


במשך שנים פחדתי לדבר מול קהל. בתור "גבר גבר" לא הייתי מוכן להודות בזה. כך שכאשר נדרשתי לעשות לדבר מול קהל ולא היתה ברירה – עשיתי את זה. זה היה מלווה בהרבה חרדה, חוסר שינה, דחיינות, והעלייה לבמה גם הלב הלם, הבטן התהפכה, הקול רעד. תמיד ניסיתי להיראות "קול", להסתיר את הפחד הזה, כדי שאף אחד לא ידע – הרי זה מביש ומבייש. התחושה היתה שרק אני כזה.


הדבר הכי גרוע הוא שלא יכולתי להודות שהפחד הזה מונע ממני לעשות הרבה דברים, מונע ממני להתקדם בתפקידים, מונע ממני להשיג לקוחות ואפילו בתקופות שונות להזמין בחורה לדייט. כן, הפחד מציץ בכל מיני מקומות בלתי צפויים.

_______________________________________________________________________


יום אחד לפני 12 שנה, הבנתי שאני צריך למצוא לזה פתרון, כי אם לא, אז גם להתפרנס כבר יהיה קשה. לא ידעתי איך, אבל הלכתי למקום אחד שנראה לי שעשוי לעזור. פניתי לדייל קארנגי, שמעתי שוורן באפט התגבר על פחד דיבור מול קהל שם, אז אמרתי – "מה יש לי להפסיד?"


_______________________________________________________________________


זו לא היתה החלטה פשוטה להירשם – לא היו לי הכנסות מהעסק באותה תקופה, כבר עם ילדה ראשונה בבית, אבל הבנתי שאם אני רוצה לייצר שינוי, אני צריך להשקיע בעצמי. כך התחיל מסע בדייל קארנגי שבו גיליתי די מהר שלא רק שאני יכול לדבר מול קהל, אלא שאני יכול גם להנות מזה. היום כבר מעל 10 שנים אני מלמד אנשים לדבר מול קהל ולהתגבר על הפחד הזה שפעם הכניע אותי ועושה דברים שלא חלמתי עליהם, בין אם זה לדבר מול קהלים של מאות אנשים בארץ ובחו"ל, להוביל ארגון, לנהל אנשים, לעבוד עם מנהלים בכירים ומנכ"לים של חברות ענק.



פעם חשבתי, שרק אני סובל מהפחד או אולי יש עוד איזו קבוצה קטנה בשוליים כמוני ושרוב האנשים הם בעלי בטחון עצמי. לאורך השנים פגשתי מנכ"לים של חברות, מנהלים בכירים, מנהלים חדשים, סטודנטים, קציני צבא (גם מיחידות מיוחדות) ועוד ועוד – אנשים מוכשרים, עם דבר אחד משותף – הפחד לעמוד ולדבר מול קהל. לפעמים זה היה מול 3-2 אנשים, לפעמים מול עשר, עשרות או מאות.




בסופו של דבר לכולם היה סיפור דומה לשלי. עד שהם החליטו להתמודד עם השד הזה ולהוציא אותו החוצה. אני תמיד גאה לפגוש אנשים שהחליטו לעשות שינוי בגיל הרבה יותר צעיר ממני כשאני התחלתי במסע הזה. רבים מאוד, כמוני, הגיעו סקפטיים, עם תהייה איך אפשר להתגבר על פחד שמלווה אותי כל החיים תוך זמן כל כך קצר כמו בקורסים של דייל קארנגי. גם לי זה נשמע בזמנו כמו חלום.



לאחר ההכשרות, הם מבינים שהמטרות שלהן היו נמוכות מדי. פתאום הם יכולים לחלום לא רק על דיבור בבטחון אלא גם על המקומות שבהם ידברו, הקהלים והאנשים עליהם הם ישפיעו.

השיחות עם הבוגרים בחודשים או בשנים אחרי, הן הדבר שאני הכי נהנה לנהל. ההסתכלות הזו על כל האפשרויות שנפתחו בפניהם לאחר מכן. התחושה המשוחררת שהשמים הם הגבול. התגברות על הפחד הזה מובילה אותם ליזום יותר, לקחת יותר סיכונים ולמצוא הזדמנויות חדשות שלפני כן בכלל לא נצפו בכוכבים.


רגע המעבר הזה בין אני לא יכול ל"אני יכול וגם רוצה" הוא רגע קסום.


לא מזמן שלח אליי אחד הבוגרים שלי, עידן, קטע מתוך הספר של רובין שארמה "היה הגיבור של חייך" ופרק מעורר השראה שנקרא פשוט "חבקו את המפלצת" (עמ' 170). בפרק הזה שארמה מתאר עד כמה סבל מפחד דיבור מול קהל במהלך לימודיו באוניברסיטה, הדופק המואץ, הרעד בקול, המחשבות המתרוצצות – הבעתה ואז ההבנה שאם הוא רוצה להגשים את החלומות שלו הוא חייב לעשות משהו בנידון. הוא נרשם לקורס של דייל קארנגי – שבו נדרש להרצות שוב ושוב – (ולקבל אימון והכוונה ועידוד בזמן אמת – ג.נ.) עד שהדיבור מול קהל הפך למהנה. וכיום הוא מרצה מול עשרות אלפי אנשים.


יש לנו הרבה פחדים בחיים – פחד דיבור מול קהל נחשב לפחד הנפוץ ביותר – חפשו את המקום והדרך שבה תוכלו להתגבר עליו. תבחרו להתגבר עליו. אל תתנו לחיים לחלוף על פניכם מבלי "לחבק את המפלצת."


-------------------------------------------------------------------------------------------------- נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.


258 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page