top of page
חיפוש

חשיבה ביקורתית

עודכן: 31 ביולי 2022

מנהיגים צריכים להיות פרואקטיביים במציאת פתרונות לבעיות לפני שהן מתעוררות. איתור הזדמנויות לשיפור באמצעות סיעור מוחות יצירתי, והערכה לוגית של אפשרויות מסייעים בקבלת החלטות ובהימנעות מבעיות לפני שהן מתפתחות – וכאן נכנסת לתמונה החשיבה הביקורתית.


"השיגו את כל העובדות. שקלו את כל העובדות – ואז הגיעו להחלטה. ברגע שקיבלתם החלטה, פעלו!" – דייל קארנגי


מהי חשיבה ביקורתית אתם שואלים? שאלה מצוינת! חשיבה ביקורתית היא היכולת לחשוב בצורה מאורגנת ורציונלית. היא מתייחסת לניתוח/הערכה של מידע, נתונים, מחקר ועובדות כדי להסיק מסקנות סבירות. נשמע קשה, אבל באמת שאפשר לסכם את זה כחשיבה על חשיבה או תהליך חשיבה הגיוני או פשוט לקחת את הזמן על מנת להבין.




אז איך לומדים את סט הכישורים הזה ומוציאים אותו לפועל? ובכן, זה דורש תרגול וסבלנות, אבל הנה כמה צעדים שיעזרו לכם להניע את התהליך:


זהו את הבעיה/השאלה.

השתמשו בהדמיה ובמציאת עובדות כדי לוודא שזיהיתם את שורש הבעיה. ככל שתהיו ספציפיים יותר, כך ייטב.

איספו את הנתונים.

חפשו מקורות שונים החוקרים רעיונות שונים ונקודות מבט שונות כדי שתוכלו לראות זאת מכל הזוויות ולקבל החלטה מושכלת.


נתחו וארגנו את הנתונים.

ודאו שהנתונים שאספתם הם אמינים ובדוקים. האם הם מבוססים על הנחות או על עובדות? האם יש לכם מספיק נתונים כדי לתמוך בהגעה לפתרון? האם הנתונים שלכם רלוונטיים?


זהו הנחות/טיעונים.

האם הנתונים שאספתם אינם משוחדים? האם נקטתם בהטיה כלשהי בעת איסוף נתונים על סמך דעות קדומות? האם תוכלו להגן על ההחלטה שלכם בעת דיון? האם יש לכם מספיק נתונים כדי לתמוך בטענה שלכם כשאתה מתנגדים לה?


קבלו החלטה/מסקנה.

עכשיו הגיע הזמן להגיע למסקנה מנומקת היטב ולפתרון הבעיה שזוהתה. באמצעות הנתונים שאספתם והנימוקים שהכנתם, הגיעו לפתרון.


לתקשר.

הנה אחד השלבים החשובים ביותר – תקשורת. הציגו את הממצאים שלכם לצוות שלכם ופיתחו בשיחה. תהיו חייבים להיות מסוגלים לתקשר כיצד הגעתם למסקנה שלכם ולנמק תוך שמירה על פתיחות לאפשרות של עבודת צוות כדי לפתור עוד יותר את הבעיה.

•••


תוך שימוש בגישות חדשניות להדמיה ולמציאת עובדות, תזהו את שורש הסיבות לבעיות. הבנת הבעיה היא חצי מהקרב! לאחר שתעריכו בעיות בצורה ברורה, תהיו מוכנים ליצור פתרונות פוריים ולקבל החלטות שמשנות את העסק שלכם!



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.

80 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page