חיפוש

ביקורת בונה או הורסת?

"אני רק מנסה לעזור לו." "רק כך הוא ילמד", "אם הוא עושה טעות, חשוב לתקן אותו." ויש עוד אלפי משפטים שאנשים אומרים כשהם מסבירים מדוע הם מבקרים אחרים – כלומר נותנים "ביקורת בונה".

יש גם את הבקורת הרגילה – אנשים שמבקרים אחרים לא משנה מה הם עושים. "תראו אותו...", "אני הייתי עושה את זה ככה." כמו המפגש הנפלא של קבוצת גברים מסביב למנגל, 1 מנגליסט והשאר מסבירים לו מה הוא עושה לא נכון.

מה ההבדל בתוצאות של ביקורת רגילה וביקורת בונה? על פי רוב – לא הרבה. בד"כ שניהם נכשלים לפעמים בטווח הקצר וכמעט תמיד בטווח הארוך. מדוע? כי שניהם במודע או לא במודע גורמים לפגיעה בבטחון העצמי, להתגוננות, להצדקה, להתנגדויות ואפילו לביקורת נגדית.

(רגע!!! לפני שאתם מבקרים את מה שנכתב בשורה למעלה, תקראו את המשך ההסבר.)

למה זה קורה?

כבני אדם, כך אנחנו מחווטים, אנחנו לא אוהבים לקבל בקורת (גם אלה שאומרים שכן, סביר להניח שהיו מעדיפים מחמאה כנה על ביקורת). זה פוגם בבטחון העצמי, זה מוריד, זה גורם לנו להיכנס למגננה ולעתים גם לתקוף חזרה.

אז אם זה לא עובד. מדוע אנשים מבקרים אחרים? יש שיגידו שהם רוצים לעזור לאחרים (בהחלט קורה), לעתים, זה כדי לשפר את מצב הרוח שלנו. ייתכן שאנחנו בקורתיים כלפי עצמנו, אבל כאשר אנחנו מבקרים אחרים ומורידים אותם, אומרים שהם עושים פחות מאיתנו, זה מאפשר לנו להצטדק ולהרגיש בסדר עם עצמנו.

סיבות נוספות - אנחנו חיים בסביבה מאוד שלילית:

  • החדשות נפתחת כל ערב ב"ערב טוב" ואז משקיעים שעה שלמה להראות לנו שזה בעצם לא נכון.

  • ילדים חוזרים מבית הספר כשכל הטעויות בשיעורי הבית או במבחן מסומנות באדום. ואנחנו ישר מתמקדים בטעויות שעשו במקום במה שהצליחו בו.

  • אנחנו כל הזמן שמים זרקור על השלילי.



האם זה עובד? האם הבקורת הזו מביאה לתוצאות חיוביות? לא ממש.

אז מה, לא מטפלים בטעויות? אם מישהו עושה משהו לא נכון, אי אפשר לתקן אותו? בוודאי שכן. השאלה היא איך עושים את זה.



בדייל קארנגי – במהלך יותר ממאה שנות פעילות ומעל 9 מיליון בוגרים, אנו רואים פעם אחר פעם, שעידוד וחיזוק החוזקות, תוך מציאת הזדמנויות לשיפור מביאות לתוצאות הרבה יותר מהירות, וגם תוצאות ארוכות טווח מאשר ביקורת.


באחד הקורסים שהעברתי לפני כשמונה חודשים, אחד המשתתפים, איש היי-טק ביקש ממני מספר פעמים לאורך הקורס, "אני רוצה שתגיד לי מה אני עושה לא בסדר, כי אני רוצה להשתפר." אמרתי לו, "בוא נתמקד כרגע על הדברים שעובדים, איפה אתה כבר רואה שיפורים. אל תחשוב על מה לא בסדר. תתמקד בעשייה עצמה ובתוצאות הכי טובות שאתה יכול לספק". ברגע שהוא שחרר והתמקד – קצב ההתקדמות שלו עלה בצורה מטורפת. במקום שהראש יהיה ממוקד למטה בכמה דברים שלא עבדו – הוא התמקד במה שכן עובד.


בסוף הקורס הוא עמד בפני כולם וסיפר שהוא עדיין נדהם מהשינוי שחל בו והיכולות שהוא מפגין והשיפור העצום לאורך כל הקורס וכל זאת מבלי שנאמרה מילת בקורת אחת ועד כמה החיובי העצים אותו וחיזק את הבטחון העצמי ואפשר לו לעשות דברים שהוא בחיים לא חלם שיעשה.


הבסיס מתחיל בכך שיש אמון של האדם השני בנו.

הנה כמה דוגמאות לצעדים שאנחנו יכולים לנקוט בהם במקום ביקורת:

  1. חיזוק הצלחות ועידוד הצעדים שבהם אותו אדם כבר נקט בהם ולאחר מכן בחינה משותפת של הדרך להצליח.

  2. אי מתן בקורת שלילית – התאמנו לא להגיד דברים לא טובים על אחרים.

  3. אל תרכלו – בין אם בתור מפזרי השמועות או הרכילות או המקבלים. תוציאו את עצמכם מהמשחק הרעיל הזה שהוא בומרנג.

  4. שאילת שאלות – מדוע עשית את זה כך? מה היית עושה כדי לקחת את זה לרמה הבאה? איך היית עושה את זה בפעם הבאה? וכן הלאה.

  5. תחשבו האם יש מישהו שאתם רוצים לשנות ולשפר, אם יש כזה, זה בסדר גמור. אבל לפני שתנסו לשנות אותו, למה לא להתחיל בשינוי שלכם עצמכם? אפילו מנקודת מבט אנוכית, יש בזה הרבה יותר תועלת מאשר לנסות לשפר אחרים וכן, זה הרבה פחות מסוכן.

נסו את אחד הצעדים הללו ושתפו מה קרה בתגובות.





נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קרנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קרנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.


512 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול