top of page
חיפוש
  • giladnewman

7 רמות של הקשבה וכיצד ללמוד מהן

עודכן: 7 באפר׳ 2022


דייל קארנגי זיהה 7 רמות של הקשבה. חשוב להבין איזה סוג של מאזינים אתם ואיזה סוג של מאזינים הם האנשים סביבכם. לימדו את הרמות השונות של הקשבה וכיצד להתמודד איתן. זיכרו, אלו הכללות, ישנם גורמים אחרים שעשויים להשפיע על כישורי ההקשבה של מישהו, כמו תרבות או רקע.


"המוטרדים"

מאזינים אלה מתקשים להתמקד, הם עשויים להסתכל הצידה כל הזמן, בטלפון, או לעסוק בכל מיני דברים נוספים

  • אם אתם עסוקים, הקפידו לשים בצד הסחות דעת כשמישהו מדבר אליכם.

  • אם אתם פוגשים "מוטרדים", אתם יכולים לשאול, "האם זה זמן טוב לדבר?" או "האם תוכל להקדיש את מלוא תשומת הלב שלך רק לרגע?". תתחילו עם הצהרה שתמשוך את תשומת הלב שלהם. תהיו תמציתיים ותגיעו לתכל'ס מהר.

"רחפנים"

האנשים האלה עשויים להיות פיזית בחדר איתכם, אבל הראש שלהם במקום אחר.

  • אם אתם נוטים לחלום בהקיץ או מתקשים להיות נוכחים, עשו כמיטב יכולתכם להתנהג כמו מאזינים טובים. היו ערניים, שמרו על קשר עין, הישענו קדימה ושאלו שאלות כדי לגלות עניין. מהר מאוד תגלו שאתם מאזינים טובים ופעילים!

  • אם אתם מתמודדים עם המאזינים ש"הרחפנים", עשו בדיקות הקשבה מדי פעם. שאלו אם הם הבינו את מה שאתם אומרים. היו תמציתיים ולעניין.

"המפריעים"

האנשים האלה רוצים להגיב בכל הזדמנות. הם מוכנים להתערב בכל שניה שתפסיקו לדבר, הם לא מקשיבים, הם רק מחכים לדבר בעצמם.

  • אם אתם מפריעים לאחרים, הקפידו להתנצל בכל פעם שאתם מוצאים את עצמכם מפריעים. זה יגרום לכם להיות מודעים יותר לזה. נסו לעצור ולתת לאחרים לדבר ותחשבו לפני שתציגו את הרעיונות שלכם או במקום לדבר תשאלו שאלות.

  • אם אתם מתמודדים עם "מפריעים", כאשר הם נכנסים בדברים שלכם, הפסיקו לדבר מיד ותנו להם לדבר. כאשר הם יסיימו, ייתכן שתבקשו מהם לחכות עם השאלות עד הסוף, או פשוט תתחילו לדבר בדיוק מהיכן שהפסקתם.



"לא אכפת לו משום דבר"

אנשים אלה נשארים מרוחקים ומראים מעט רגש בעת הקשבה. הם נותנים את הרושם שלא מעניין אותם מה שאתם אומרים.

  • אם אתם אנשים ש"לא אכפת לכם משום דבר", התרכזו במסר המלא, לא רק במסר המילולי. הקפידו להקשיב עם כל הגוף – עיניים, אוזניים, ראש ולב.

  • אם אתם מתמודדים עם אנשים ש"לא אכפת להם משום דבר", תמחישו את הרעיונות שלכם ותשאלו שאלות כדי לעורר מעורבות ואינטראקציה.

"הלוחמים"

אנשים אלה חמושים ומוכנים למלחמה. הם נהנים לא להסכים ולהאשים אחרים.

  • אם אתם מאזינים "לוחמניים", נסו לשים את עצמכם בנעליו של הדובר ולהבין, לקבל ולמצוא ערך מנקודת המבט שלו.

  • כדי להתמודד עם מאזינים מסוג זה כאשר הם לא מסכימים או מאשימים אחרים, הביטו קדימה במקום אחורה. דברו על איך אתם יכולים להסכים לא להסכים או מה ניתן לעשות אחרת בפעם הבאה. התייחסו אליהם, אך המשיכו הלאה כדי שתוכלו להשלים להביע את הדעה שלכם.

"האנליסטים"

אנשים אלה נמצאים כל הזמן בתפקיד היועץ או היועץ הבכיר, מוכנים לספק ייעוץ ותשובות בין אם ביקשתם אותם ובין אם לאו. הם בדרך כלל חושבים שהם מאזינים מעולים ואוהבים לעזור. תצפו מהם שהם ינסו לתקן דברים שאינם שבורים.

  • אם אתם "אנליסטים", הירגעו ותבינו שלא כולם מחפשים תשובה או פתרון מכם. יש אנשים שפשוט אוהבים להדהד רעיונות עם אחרים כדי לעזור להם לראות את התשובות בצורה ברורה יותר בעצמם.

  • אם אתם מתמודדים עם "אנליסטים", אתם יכולים להתחיל ולומר, "אני רק רוצה להציג לך רעיון ולקבל משוב". על ידי צמצום מוקד ההתייחסות ייתכן שתוכלו לתעל את האנרגיה שלהם למשוב פרודוקטיבי מאוד.

"המחברים"

אלה הם המאזינים שעושים זאת באופן מודע. הם מקשיבים באופן פעיל באמפתיה ופועלים ברמה הגבוהה ביותר. כישורי ההקשבה שלהם מעודדים אתכם להמשיך לדבר ולתת לכם את ההזדמנות לגלות את הפתרונות בעצמכם ולתת לרעיונות שלכם להתפתח.


__________________________________________________________


אנחנו בדייל קארנגי חגגנו השנה 109 שנים של לווי יחידים ועסקים ועריכת הכשרות בפיתוח אישי, דיבור מול קהל, מכירות, ניהול צוותים וניהול בכיר. ההכשרות שלנו בישראל מועברות בעברית ובאנגלית ובעולם בלמעלה מ-85 מדינות.


אנחנו כאן לקדם אתכם גם השנה לטובים יותר, ומוצלחים יותר



2,437 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page