top of page
חיפוש

המדריך כיצד להסתדר ולא לריב עם בני המשפחה בחג

עודכן: 9 באוק׳ 2022


עונת החגים בעיצומה והפעם כולם חוגגים יחד. נשמע נפלא, נכון? לא תמיד,לעתים גם מלווה בהרבה ויכוחים, ריבים ואי הסכמות שהורסות את האווירה והחגיגה.

אז מה עושים? הנה כמה טיפים לחגיגה חיובית משפחתית ומהנה:


1. אל תמתחו ביקורת, אל תתלוננו ואל תאשימו. כל כך קל למצוא על מה להאשים או לבקר:

  • יצאנו באיחור ולכן בגללך אנחנו תקועים בפקקים.

  • הבית לא מסודר בזמן, אז יש לחץ וזה בגללך.

  • את\ה אף פעם לא עוזר\ת

  • הבשר\עוף יצא יבש.

  • את\ה לא מדבר\ת עם... או מתייחס\ת ל...

  • ....

נראה שהרשימה אינסופית.

השאלה היא מה קורה כשאנחנו מבקרים אחרים או מאשימים אותם?

  • נכנסים לעמדה של מגננה.

  • מגיבים חזרה.

  • כועסים.

  • לא רוצים לשתף פעולה.

  • נעלבים

  • אנחנו מרגישים לרגע יותר טוב, כי האחריות הוסטה מאצלנו לאנשים אחרים (אבל בעצם זרקנו את האשמה על מישהו אחר).

בקיצור, שום דבר חיובי לא יוצא מזה. כי אף אחד לא באמת אוהב ביקורת. אז אל תמתחו בקורת, אל תתלוננו ואל תאשימו.


2. גישה חיובית – אנחנו צריכים גישה חיובית שעוזרת לנו לחשוב, גם כשמשהו לא עבד כמו שצריך, איך מוצאים את הפתרון הטוב ביותר.




3. הביעו הערכה – מילה טובה ברגע הנכון, יכולה לעשות פלאים. חשוב לחשוב איך אנחנו יכולים לתת הערכה לאנשים סביבנו גם כשלא הכל עבד כמו שצריך. יכול להיות שהארוחה לא היתה מדהימה, אבל מי שהכין השקיע הרבה – הוא ראוי להערכה על ההשקעה.

מי שנוהג ברכב בדרך לאירוע כשתקועים בפקק, ראוי להערכה, שהוא מצליח להעביר את כל הנסיעה בפקק ולשמור על עירנות. וכן הלאה. תמיד לחפש את המילה הטובה - התוצאה הרבה יותר טובה מכל ביקורת.


4. הסתכלו על הדברים מנקודת המבט של האדם שמולכם – מה שרואים משם לא רואים מכאן ולהפך. הרבה אי הבנות נולדות מכך שאנחנו רואים דברים אחרת, חושבים אחרת מהאדם שנמצא מולנו. זה לא אומר שהם צודקים ואנחנו טועים, פשוט ההסתכלות אחרת. לעתים שנינו צודקים.


אז חשוב לוודא עם האדם השני שאנחנו מבינים את המצב.

אפשר פשוט לשאול: מה היתה הכוונה שלך? מדוע רצית לעשות את זה כך? מדוע זה היה חשוב לך? שאלות כאלה, שבאות ממקום מבין ולא ממקום מאשים – מחברות ומעודדות הקשבה ושיתוף פעולה.


5 . הקשיבו - אנחנו אוהבים להביע את הדעה שלנו ולעתים מבטלים את הדעה של אחרים או לא מקשיבים או קשובים להם. לעתים רק עצם ההקשבה לאדם השני, מאפשרת ליצר הסכמה ולהימנע מריבים.


6. גלו אהדה לרעיונתיהם של אחרים – אפשרו לבני המשפחה להציע הצעות, היו קשובים אליהם, שמחים שהציעו ואפילו (גם אם לא תמיד מוצא חן בעינינו) – תעשו את מה שהם מציעים. בפעם הבאה גם הם יהיו יותר קשובים אליכם. אם נעודד אחרים להציע הצעות וגם נקשיב להן באהדה, נגלה שעולים רעיונות מקוריים ומעניינים שאחרים מציעים ואז גם לא נהיה תקועים במקום שבו נאמר "למה אני תמיד צריך לחשוב על מה לעשות. למה את\ה לא עושה את זה?"


7. חייכו – חיוך מדבק וכשאנחנו מחייכים, אוטומטית הגישה שלנו חיובית יותר. אפשר להרחיב על זה עוד ועוד, אבל בואו נבלה את החג כשאנחנו מחייכים יותר ומשאירים את הפנים הזעופות מאחור.


חג שמח!

----------------------------------------------------------


נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.

206 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page