top of page
חיפוש

רושם ראשוני – טוב או לא? האם זה מסוכן?


כשהאביב מגיע, מתחילים לחזור לים. מגיעים לחוף, מתמקמים, ואז הולכים לבדוק האם המים מספיק נעימים. רבים מגיעים, שמים את קצות האצבעות במים, המים קרים!!! יוצאים החוצה ולא נכנסים. אם היינו מחכים קצת, מתחילים להתרגל, מהר מאוד היינו מגלים, שהמים דווקא נעימים ושנוכל ממש להנות בהם.


זהו רושם ראשוני!


כמה פעמים קרה לנו בחיים שהתלהבנו מאדם מסוים ברגע הראשון או פעילות כלשהי: בעבודה, בחיים האישיים ואחרי כמה זמן, אמרנו לעצמנו – "אוי, כמה טעינו". ולהפך, כמה פעמים יצא לנו לומר "לא מתחבר לאדם הזה, לפעילות הזו, לא מרגיש לי נכון." ואחרי כמה זמן מצאנו את עצמנו אומרים, "איזה מזל שנתתי לו או לזה צ'אנס."


כן, זה קורה כל כך הרבה. אומרים "אל תסתכל בקנקן, אלא במה שבתוכו." אבל אנחנו מסתכלים בקנקן.


לפני כמעט 7 שנים, הפגישו אותי עם מישהו, אדם שנראה שקט, לא בדיוק התחברתי אליו, דווקא התחברתי יותר לאנשים סביבו. לאורך הזמן למדתי להכיר אותו יותר ואם יש מושג של "מים שקטים חודרים עמוק." - המושג הזה נכתב עליו. היום אנחנו חברים בנפש, אני מעריך אותו כאדם, מקצוען בעולם העסקי, כחבר וכאדם שלימד אותי הרבה דברים על התנהלות בחיים וגם על עצמי. –"איזה מזל שנתתי לו צ'אנס." ופה הייתי מוסיף "איזה מזל שנתתי לי צ'אנס להכיר אותו."


רושם ראשוני, הוא חרב פיפיות, בוודאי, יש בו גם יתרונות, הוא עוזר לנו לקבל החלטות מהר ולסנן, לא להיתקע. לסמוך על האינסטינקט. הבעיה, היא בדיוק כאן, כאשר בעולם של האינסטנט, הוא מחליף כלי שיפוט אחרים, של הכרות עמוקה יותר עם אותו אדם מי הוא באמת, מה החוזקות שלו, מה הערכים שלו והיכן נקודות החיבור בינינו.


רושם ראשוני גם נוגע לפעילויות חדשות, לעתים אנחנו מגיעים ואומרים – ניתן לזה צ'אנס – אם יהיה נהנה, נמשיך, אם לא אז נוותר.


לפני 20 שנה, הצטרפתי לקבוצת שחייה. חזרתי מהאימון הראשון מתוסכל, הייתי השחיין הכי איטי במסלול הכי איטי, היו שם נשים בנות 50 שעקפו אותי, מביך. היה קשה, מעייף ועוד בלעתי כמה פעמים מים. "כנראה שזה לא הספורט בשבילי", אמרתי לעצמי. בכל זאת, החלטתי לתת לעצמי עוד צ'אנס (גם לא נעים מאחותי, שצירפה אותי לקבוצה). חזרתי והתחלתי להתמיד. מאז, השחייה הפכה להיות חלק מהחיים שלי והמתכון המוצלח ביותר עבורי לאימון, כשאני מתאמן בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע. "איזה מזל שנתתי לעצמי צ'אנס."


הנה כמה טיפים להימנע מקבלת החלטות על בסיס רושם ראשוני:

  • זמן - יש אנשים שקל יותר להתחבר אליהם, יש אנשים שלוקח יותר זמן, השקיעו את הזמן בהכרות אמיתית עם האדם (בחיים האישיים או המקצועיים). יש תחומי פעילות שגם לוקח זמן ללמוד, להכיר ולהעריך, לא חייבים "להתאהב" ברגע הראשון.

  • לשבור שגרה – עשו משהו שהוא קצת שונה, פעיל יותר. אפשר לפגוש עובד בראיון, אפשר גם בסביבה של פעילות, לראות איך אתם מתחברים בסביבה שמדמה יותר את היום יום. אפשר לפגוש מישהו לדייט בבית קפה ל"ראיון", או אפשר ליצור בילוי מעניין יותר שמאפשר גם חוויה משותפת. החוויות הללו יראו לנו בצורה טובה יותר אם יש חיבור טוב יותר או פחות.

  • מסננים – כשאנחנו מדברים עם אנשים אחרים אנחנו מפעילים מסננים שנוגעים לרקע של האדם, למגדר, לגיל, לאזור וכו'. חלק מהמסננים לגיטימיים ועוזרים לנו לקבל החלטות. כאשר אנחנו לא מודעים לכך שאנחנו מפעילים את המסננים ולעתים נותנים להם לקבל את ההחלטות, אנחנו יכולים לקבל הרבה החלטות שגויות. המסננים האלה קיימים גם בפעילויות חדשות – כשאנו מצפים שנהנה מפעילות חדשה כמו שאנו נהנים ממשהו שאנחנו עושים כבר 10 שנים ועושים מצוין. זה לא קורה.

  • קחו סיכון – כשפוגשים אנשים, בואו ניתן לאחרים ולנו צ'אנס, לא נשפוט ונקבל החלטות על בסיס שיחה ראשונה או הכרות ראשונה (גם בעולם העסקי, גם בעולם האישי), או ניסיון ראשון בעולם חדש – כן, זה ידרוש מאיתנו עוד קצת מאמץ, אולי עוד קצת זמן, אבל הרווח שיכול לצאת מזה עשוי לשנות את החיים שלנו.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------


נכתב על ידי גלעד ניומן, מנכ״ל דייל קארנגי ישראל. מדריך בכיר ב-10 שנים האחרונות בדייל קארנגי, מומחה בתחומי פיתוח מנהיגות למנהלים, דיבור מול קהל, שירות לקוחות ומכירות ותקשורת בין אישית.



332 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page